Syawal menjelang akhirnya...


SELAMAT HARI RAYA...MAAF ZAHIR BATIN

time: 7.34 pm

dear fwens...

hari ni dah masuk 3 syawal..tahun ni saya terasa Ramadhan kali ini berlalu dengan pantasnya..sedar tak sedar dah 29 hari dah berpuasa..ermm...hampir2 la..huhu..alhamdulillah...Ramadhan tahun ni betul2 bermakna buat diri saya berbanding Ramadhan sebelum2 nih..insyaAllah...bulan mulia kali ni banyak mengajar saya erti kehidupan..kesabaran.. ketabahan.. kematangan.. bertolak ansur.. keredhaan.. kemaafan.. sentiasa bersangka baik.. paling penting persahabatan yang di tanam dengan harapan untuk mendapat redha Illahi..iA.. moga kami bertemu keranaMu dan berpisah juga untukMu...amin..

okeh..

20/9/09 aka 1 Syawal

pagi tuh kitorang sume pegi solat kat masjid Al-Khalil...hajat di hati nak pegi la awal..7.30 dah gerak..tapi kita hanya merancang..tapi xsemestinya tu yang terjadi..tapi mungkin jugak saya salah..xcukup tegas..time sampai kat masjid tu..parking sume dah penuh..jadi parking agak jauh jugak la..tapi setiap kejadian tu mesti ada hikmah di sebaliknya kan..setiap langkah menuju ke rumah Allah, insyaAllah..ada balasan setimpal menanti..jika diselit dengan niat yang betul..iA..

okes..1st open haus kitorg pegi adalah umah 'akak' usrah kesayangan saya...Mawaddah.. indah namanya seindah penghuni2 rumahnya.. (^~^) kat situ makan nasi ngan rendang..pastu ade kek pisang and cookies kak zati yang besh!!! yam3...


huhu..yg tengah tu la 'akak' sweet saya tuh..penghuni Mawaddah...;)
huhu..len kali nak tumpang tido lagi ek Mar..huu..


lpas tuh..2nd open haus...umah kak kay..kat corconda kot nme tmpat die..kl xsalah la..hehe..kat citu makan nasi himpit, ngan soto..huhu..besh!!! perut dah penuh...hehe..tapi boleh di isi lagik nih..hehe..

last open haus hari tu..Baitul Abrar....betul2 umah kebajikan..tapi sayangnya time kitorang sampai tu dah agak petang..jadi satay xpat rase..tapi dapat la rase seketui satay daging..ayu kasik..arigato!!

hehe..malam tuh..pulun satay kat umah sendiri je la..malam tuh jugak penghuni Mawaddah plus Ummu datang lawat kitorang..tapi sayangnya rendangnya dah habis..huhu..jadi leh hidang satay ngan nasi himpit jerk..hehe...ade la kuih raya sekali..tenkiu datang beraya kat umah bujang nih..hehe..;)

p.s: petang tuh..dora, shafnah, katy ngan aisyah dak melbourne kawan dora pun ada jugak datang..hehe..;)

21/9/09 aka 2 Syawal

ada 2 umah terbuka ari ni.. dua2 junior pharmacy..yang 1st dak2 1st year..kat glandore...adoyai..adik2..susah tol akak nak carik parking umah korang..hehe..hujan lak tuh..tapi takpela..hujan rahmat..insyaAllah...

2nd open haus lak..umah Ana, Miza ngan Sarah kat Ashford..1st time datang umah ni..huhu..suka la ngan custard swiss roll + fruits yang kak Intan buat..yam3..tapi benda manis lagi..hehe..suka masuk bilik Ana..PInkY!!!! huhu..

pastu..opss..petang tuh dapat jemputan on d spot..g umah kawan hani..aishah jugak nmenye...kat Melbourne st...dah kawen..dak medic 5th year..kalau x salah la...huhu..

balik kekenyangan dah..bulat jer stomach..huhu..tapi sebab kene drive kan..jadi mata nih kene la bertahan dari mengantuk..dah siap sume..terus tido..huhu..

22/9/09 aka 3 Syawal

huhu..akhirnya...ari ni perut saya dapat la rehat sikit dari kene bekerja dengan beratnya seperti 2 hari yang lepas..duk umah jerk ari nih..yang best nye..pagi tadi parcel kueh raya yang saya tunggu dari teganu sampai jua akhirnya..time kasih abah..manyak kopok keping..yesh!! agar2 kering ma cedap!! nnnnn.....batang buruk dari awak tu seperti bese..best...tenkiu2..

ni baru lepas solat isyak..kawan2 pegi beraya kat Broadview ari ni..saya tak ikut..jadi bukak tenet..tengok anime la seperti bese..ble nak stat study nih!! huhu..esok nak pegi Uni kot..ade hal sket..hehe..

okeh la...setakat nih tu je..kepada sesiapa yang terbaca entry nih..saya ucapkan Selamat Hari Raya..Maaf Zahir Batin jika ade yang terasa hati tanpa saya sedari..saya manusia biasa..yang sedang cuba untuk menjadi seseorang yang lebih baik..insyaAllah..

.........................................................................................................................................................................





emmm...sepanjang 5, 6 bulan nih..saya dah cuba untuk mencari jawapan kepada persoalan yang bermain dalam diri saya kat banyak tempat dah..tapi xde satu pun yang memberi jawapan yang pasti..dan ini kadang2 buatkan diri saya nak jer give up dari teruskan langkah ni..tapi sebenarnya..jawapan tuh betul2 dah terbentang kat depan mata saya...yang selama ni memang selalu saya pegang..saya lihat..saya dengar..dan saya baca...

"Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa"
( Al-Baqarah; 2)

betullah kata-kataNya..apa jua persoalan yang kita cari..Kalam Allah tu adalah rujukan utama.. satu pagi tuh..on d way nak pegi Uni..dalam bas..tiba2 hati nih terdetik untuk bukak page tuh.................................................................................................... hati terkesima...Ya Allah...jawapan yang selama ini ku cari..ada di depan mata..sungguh..sungguh..inilah jawapanNya..moga hati lebih tenang...amin...

"kecuali mereka yang bertobat setelah itu dan memperbaiki (dirinya), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang."
( An-Nur; 5)


p.s: kepada kawan2..diri ini masih belum sempurna..hati masih rapuh..ku harapkan sokongan kalian..bantu lah aku ke arah itu..bukan ke laluan kelam itu lagi..kalau la dapat ku kongsi kan apa yang aku lihat..apa yang aku rasa..apa yang aku fikir...ku bukan insan yang baik..aku masih manusia yang jahat..memang kita kena jadi diri sendiri..tapi tak salah untuk menjadi yang lebih baik..moga kita sama2 menuju ke arah yang satu..moga dipermudahkan.


0 Response to "Syawal menjelang akhirnya..."