em...ntah la

date: 29/9/09
time: 12.05 am

dear fwens...

dah masuk hari baru..hepi besday ana...my one n only little sis..huhu..tup2 dah 16 taun dah umur dia...cpat jerk masa berlalu..semlm aka ari ni besday mar...sweet 22..huhu...akhirnya, hari ni xde open haus...jadi akhirnya berasap jugak dapur tu setelah beberapa ari senyap jek die kan..huhu...cuaca ari nih pun agak bek...haha...ape la yang saya duk merepek ni kan..xde pe pun nak cite sebenarnya ari ni..saje gatal tangan nak menulis sebelum melelapkan mata..owh..hari ni ada daurah..tajuk: syahadatul haq...pengakuan tentang kebenaran...moga kata seiring ngan amal..apa yang saya dapat ek...em..hafal..faham n amal kan..jadi kene selalu ingat 3 benda nih...amin..





okeh..sebelum melalut lebih panjang...gambar kat atas tu gambar kawen kawan saya kat kospint dulu..dah len dia skang..last jumpa die time form 4 dulu sebelum saya pegi mrsm q-ber..huhu..alhamdulillah..moga jodoh mereka berdua berpanjangan ke akhir hayat..amin..diorang kawen baru je..time raya baru2 nih..masuk yang ni...dah lebih kurang 10 orang atau lebih dah kawan saya yang dah kawen..siap sorang tuh maybe dah dapat baby kot...hujung tahun ni tambah satu pasangan lagi....

huhu..tu lah kan..qada' dan qadar Allah...dua perkara yang kita sebagai hambaNya tak kan boleh ubah...ajal dan jodoh..bila ada orang tanya.." awak bila lagi".. skema jawapan..sampai jodoh, kawen la... manusia hanya boleh merancang..tapi Allah yang menentukan..tapi..camne kita nak dapat jodoh..tak kan nak tunggu je..takkan nya orang tu turun dari langit..jadi kene la berusaha..tapi usaha yang camne? dengan ada ramai kawan laki..camtu ke? dengan kapel...camtu ke? saya tak nak pertikai kan pemikiran macam ni...sebab saya sesungguhnya tak layak untuk cakap pasal benda2 macam ni...sebab saya sendiri pernah tersilap langkah..


pernah saya berborak dengan orang2 sekeliling...bercakap pasal ni..ada yang cakap....
"aku nak kawen 11/11/11" yang lain pulak cakap "aku dah cop 12/12/12"
tapi...layak ke kita bercakap pasal ni bila diri sendiri sebenarnya belum cukup bersedia...em..saya pun tak tau..tak mampu untuk bagi jawapan atau pun pendapat..bila cakap pasal kapel..saya ingat seseorang pernah cakap.."kalau nak kawen bek kapel dulu...baru leh kenal orang tu camne" ade jugak yang cakap.." owh..perasaan time kapel len dengan kawen...jadi at least kene ade experience dulu" ...em.. betul ke?

tapi...lumrah naluri manusia...yang akan tertarik dengan keindahan dunia yang syaitan kaburkan di mata kasar..saya bercakap kepada diri sendiri terutamanya...sekarang ni..bukan lagi masa untuk semua ni..kene selesaikan benda yang lebih penting dahulu...tanggungjawab...tuntutan kepada Allah dan jugak diri sendiri..sebagai bekalan di kemudian hari...perlu dilengkapkan dulu sebelum perkara lain.. Allah tu Maha Mengetahui...Maha Bijaksana..Dia dah tetapkan jalan yang terbaik untuk kita...kita kene yakin tentang benda ni..jadi..walaupun jawapan lapuk...tapi tetap betul..kalau dah jodoh..takkan ke mana.. macam kata2 seorang sahabat saya..biar lambat asalkan tepat.....

jadi...time to close the book...the eyes...the mind...moga hari esok akan membawa cahaya yang lebih indah dari hari ini...

p.s: hmmmmmmmmmmmm....selalu cmni...NIAT!!! betul kan..setann...shuh shuh!!! go away!! menyebok!! slalu ske kacau kita...mata...tundukkan...hati...kebalkan...shuh shuh!! setan jahat!! :p

3 Response to "em...ntah la"

  1. mardhiah Says:
    September 29, 2009 at 9:04 AM

    shuh..shuh..syaitan mmg jahat!huhu
    time kasih fakhriah kasi kad n hadiah yg sgt comel..:)selamat pengantin baru utk kawan awk..

  2. Nurul Fakhriah Ramli says:
    September 29, 2009 at 9:31 AM
    This comment has been removed by the author.
  3. Nurul Fakhriah Ramli says:
    September 29, 2009 at 11:21 AM

    shuh...shuh..setan tuh btol2 jhat la mar..ske men kat kepale kte..hehe..ur welkam...jge leklok tau baby bear tuh...kl nak gune mug tu, gne jer..time mnum ingt la kat kita..hehe..;) owh..ingt kn wish slamat pngantin baru kat kte..haha..