hari-hari ku..

dear fwens...

time: 7.21 am

huhu..still pagi lagih nih..baru jerk lepas jemur baju..sejuk tol kat luar..teman2 masih lagi di medan mimpi..moga2 sume mendapat mimpi yang indah..emm..2,3 ari + ujung minggu nih..jadual saya agak penuh..walaupun dah lepas test, masih banyak lagi tanggungjawab yang menanti..

okeh..nak stat bercerita..

date: 2/9/09

pagi tu ade practical..untuk diabetes..tak tau la pasal ape..hati nih betol2 rase nak test BGL (blood glucose level)..ne la tau kot2 xok kan..pg tu pun saya terlepas sahur..jam bunyik..jap lagi la..sedar2 balik dah 6.05 dh..huhu..nasib bek tak terlepas subuh kan..nauzubillah..

okeh..amek jarum..whittaker tuh cucuk tangan..alat tuh bace.........6.8.. em??? nape rase pelik?? tapi whittaker xcakap pape..jadi saya pun cam xleh nak pikir ape time tuh..abis prac..masuk comp pool..stat taip..BGL....

Targets for blood glucose control
Risk of hypoglycaemia Less than 3mmol/L* if insulin or specific
diabetes tablets are used. This does not
apply to people who are controlled by
eating healthy and exercise alone
Population without diabetes 4 – 6 mmol/L* before meals
4 – 8 mmol/L* after meals
Ideal blood glucose levels 4 – 6 mmol/L before meals
Up to 8 mmol/L after meals**
Moderate blood glucose levels 6 – 7 mmol/L before meals
Up to 11 mmol/L after meals**
Above target blood glucose levels More than 7 mmol/L before meals
More than 11 mmol/L after meals**
Edited from: http://www.diabetessa.com.au/aspx/blood_glucose_monitoring.aspx

emmm...kl nak d classified..saya duk kat gp moderate BGL sbb time measure tuh, dh lbih 12 jam saya xmakan..emm..ad risk untuk dapat diabetic ker??? sebab kalau nak tengok risk factor pun...abah saya ada diabetes..diet saya xde lah ok..sebab memang kuat makan..emm..cek symptom..

Common symptoms include:

Increased thirst Slow healing of cuts
Passing more urine Unexplained weight loss (type 1)
Feeling tired and lethargic Headaches
Always feeling hungry Mood swings
Itching, skin infections
Increasing weight (type 2)
Blurred vision

hmm..yg bold 1st ngn 2nd tuh memang dari dulu lagi..increasing weight time nak fly dulu..45 kg ke 50 kg..dalam masa 2 bulan..logik ke?? em..blurred vision tuh memang la..saya pakai spek...Headaches...em..baru2 ni la..nak test kn..emm..diri dah rasa cuak..tapi nasib bek ada sahabat2 yang concern..time kasih sume..

jadi saya ikut la nasihat diorang..cek sekali lagi la..next week wat appointment ngan doc badrul..iA.. harap2 sume ok..xmo..kecik2 dah ada penyakit..tapi kalau betol (nauzubillah) besar nye dugaan yang Allah datangkan kali ni..tapi moga ia dapat di jadikan sebagai penghapus dosa yang membebankan tu..

petang tu ada hospital visit laks..kat FMC.. ok..wat dispensing..pastu kte dapat ubat ceftriazone.. tu maybe associated ngan pneumonia la..tapi satu lagi ubat ursodeoxycholic acid..untuk cholestasis..impaired bile flow..bleh x saya ckap bende tu pasal lung!!! LIVER la!!!!!!!!!!!!! adoyai..ape la..cmne nk jadik pharmacist nih..mati la patient aku...huhu..malu2!!!! xpe2..dah xjumpe dah org tu lagi..buat bodo..isk..cerdik jerk..haha..

date: 3/9/09

owh..semlm join iftar issua+ famsy kat Uni adelaide..mkn pe..pizza..nasik..pasta..dpt air sunkist 1 tin..tp xsmpat nak abiskan sebab nak g solat terawih..ltak kat tingkap..balik2..tengok2 dah xde dh..huhu..sedih tol..ade org buang kot..xpe la..xde rejeki..huu..

date: today..

owh..ari nih schedule saya agak penuh..malam nih ada malam kemerdekaan kat payneham...ade potluck..jadi jap lagi nak try buat onde-onde aka buah melaka..xtau la jadik ke x..cubaan pertama..hehe..tgahari pulak saya nak amek sahabat2 kat shipster..nak bawak diorang survey umah..huu..saya cuak gak ngan diorang nih..tinggal 2 minggu jerk lagi..kene cepat2 carik umah ni..iA..harap2 diorang ok..sabar ek kawan2..Allah xbagi lagi walaupun dah lame korg carik..ade hikmahnye..mungkin korang akan dapat umah yang lagi bek dari sebelumnya..amin..petang kang ade class kul 3-5..lpas tuh kene solat cepat2..gerak ke payneham..hbis kul 10.30 mlm..saya maybe xlarat nak drive balik..sbb mlm2 nih mata saya xalert sgt la..jadi decide tido kat evandale ramai2..yey!!! dh lame xkumpul ramai2..hehe..em..dengan jadual yang penuh nih..moga Allah permudahkan segala urusan..n..hati..ku akan didik mu supaya tinggikan tahap kesabaran tu..amin..

date: 5/9/09

huhu..kalu ikut jadual nya..saya ada event yang clash pada tarikh ni..1 tu iftar dak2 north west ngan west..kat bromptom..pot luck..tapi pada hari tu jugak saya nak jumpa "family" saya..adik-beradik..ngn kakak (walaupun lagi kecik dari saya) usrah saya yang tersayang..mar...nak bukak pose same2..em..camne nak buat tuh..dua2 adalah untuk kebaikan..dua2 adalah jalan ukhuwah..dua2 adalah kerana Allah..moga Allah beri panduan..amin..

date: 6/9/09

huhu..ni event yang saya sendiri initiate ngan salimah..iftar kami2 kat bromptom..special iftar..huhu..awal2 nye nak buat kat umah saya..tapi sebab umah saya cute sangat..xmuat la 28 org nak masuk kan..huhu..jadi wat la kat bromptom..tapi best..sume ade keje masing2..umah sal- nasi + air (jgan sky juice tau!!! haha) + kopok lekor, umah saya- daging (masak pe xdecide lagik + pencicah kopok lekor..haha..kopok nye xreti lagih..nanti saya berguru ngan sifu salimah yerk..hehe..umah dilah-kek ngan sambal telor..umah ayu + kak lynn- sayur2..(sedap2 tau..hehe)..umah ummu- kuih muih..tu je ke??em..saya xsure sape lagi tetamu kitorg..sbb organizer aka s/u = zue..jadik die la yang tau details..huhu..semoga ukhuwah yang terjalin di bawah redha Ilahi...

......................................................................................................................................................................

huhu..bz kan..tapi kalau sume ni di jalan Allah..insyaAllah..akan makin dekat denganNya..amin..
nak di tambahkan cite..saya baru perasaan blog saya nih xleh di open kalau gune internet explorer..awat ek..saya xpaham psal die punye privacy setting tuh..tapi..xpe la..ignore..huhu..okeh..nk g siap2 kan barang nak wat onde2..harap2 jadi la kan..hehe..

end: 8.54

0 Response to "hari-hari ku.."