Benar-benar cinta


Aidil Adha kali ini...
Mari belajar bercinta dan berkorban...



Kita kata kita jatuh cinta... Betul ke?
Kita kata kita benar-benar jatuh cinta... Betul ke?
Kita kata makin lama kita makin cinta... Betul ke?

Mari sama-sama semak balik diri...
Benarkah cinta kita cinta yang sebenar-benarnya?

'Alamatul Mahabbah:

1. Banyak mengingati dan menyebut nama yang dicintai. Setiap saat dan keadaan selalu disebut namanya.

2. Mengagumi apa yang sahaja yang dilakukan oleh yang dicintainya itu. Apa sahaja... Yang baik, yang buruk, yang menambah, atau yang mengurang... Semua terasa indah.

3. Redha terhadap apa sahaja yang diperbuatnya... Tidak sesekali keluh kesah, gelisah, marah walaupun ianya menyakitkan. Apatah lagi sesuatu yang menyenangkan! Apatah lagi sesuatu yang menggembirakan.

4. Sanggup berkorban untuknya. Tiada definasi cinta tanpa pengorbanan. Bukan hanya pengorbanan harta semata-mata, jiwa dan nyawa pun rela dikorbankan. Jika itu adalah sebenar-benarnya cinta.

5. Takut. Bukan takut sebagaimana takut kepada haiwan buas yang mungkin mencederakan diri, tetapi takut akan cinta yang mencederakan hati. Takut jika dia beralih ke hati lain. Takut jika satu hari nanti dia pergi meninggalkan diri, Dah tiada cinta lagi.

6. Penuh pengharapan. Berharap agar dapat sehidup semati dengannya dan selalu ada disisinya, baik ketika senang atau susah.

7. Mentaatinya. Apa sahaja yang diingininya akan dituruti walaupun sukar. Semua dilakukan demi cinta!

(Edit: Halaqah Online)

Jadi, macam mana? Adakah cinta kita adalah sebenar-benarnya cinta?

Adakah cinta seorang daie kepada Khaliqnya adalah sebenar-benar cinta?
Adakah cinta seorang daie kepada Rasulullah kekasihNya adalah sebenar-benar cinta?
Adakah cinta seorang daie kepada risalah yang diperjuangkannya adalah sebenar-benar cinta?

Para duat...

Ayuh kita muhasabah kembali. Diri yang serba kekhilafan... Diri yang serba kekurangan... Diri yang serba kealpaan...

Adakah cinta yang kita sebut-sebutkan adalah sebenar-benar cinta?

1. Banyak mengingati dan menyebut nama yang dicintai: Dalam sehari, sebanyak mana kita mengingati Ar-Rahman? Banyak mana kita berselawat ke atas Nabi Muhammad rasul junjungan? Banyak mana kita memperuntukkan waktu untuk tilawah Al-Quran? Adakah kita buat hanya untuk cukupkan jumlah dalam borang?

2. Mengagumi apa yang sahaja yang dilakukan oleh yang dicintainya itu: Dalam sehari, sejauh mana kita mengagumi kehebatan penciptaan alam oleh Yang Maha Pencipta? Sejauh mana kita mengagumi semangat dan kesabaran perjuangan risalah Rasulullah. Sejauh mana kita kita mengagumi setiap baris ayat dalam kalamullah? Kita bentangkan pada mad'u untuk menghayati alam, meneguhkan keimanan. Tapi, bagaimana dengan diri kita sendiri. Benar-benarkah kita menghayati dengan hati nurani?

3. Redha terhadap apa sahaja yang diperbuatnya: Para duat. Kita terkadang terlalu lemah. Kadang-kadang kita kata kita nak memperjuangkan risalah. Kata-kata kita penuh semangat mengajak orang kembali kepada Illah. Namun, tika mana ujianNya datang, walaupun terkadang hanya lah sekuat jentikan. Tapi terlalu mudah kita melatah. Terlalu mudah kita hilang semangat. Terlalu mudah kita beralah. Sedangkan Dia sekadar ingin melihat. Siapa yang benar-benar cinta padaNya. Siapa yang benar-benar redha dengan ketentuanNya. Siapa yang benar-benar sabar dengan ujianNya. Sebuah kesabaran indah yang dijanjikan dengan kemenangan yang agung.

4. Sanggup berkorban untuknya: Sebanyak mana kita dah berkorban? Adakah hanya ketika senang? Bila susah mana mana? Apa yang kita sanggup korbankan? Adakah pengorbanan yang kita kata kita dah lakukan adalah kerana kita berubah? Jadi kita berkorban baju-baju cantik yang dulu kita pakai di ketika jahilnya kita. Jadi kita berkorban kasut-kasut cantik yang dulu kita pakai di ketika jahilnya kita. Jadi kita berkorban perhiasan, alat mekap yang dulu kita pakai di ketika jahilnya kita. Jadi kita berkorban pergaulan bukan muhrim yang dulu kita lakukan di ketika jahilnya kita. Kita kira, kita dah banyak berkorban?

5. Takut: Benar-benar cintakah kita sehingga takut akan kehilanganNya? Benar-benar cintakah kita sehingga takut akan hilang petunjukNya? Benar-benar cintakah kita sehingga takut akan tergelincir daripada gerabak perjuangan risalahNya? Benar-benar cintakah kita sehingga takut akan tidak diberi syafa'at di padang mahsyar oleh rasulNya? Kalau benar-benar cinta, kita pasti benar-benar takut. Tapi, apa yang kita dah lakukan untuk tak kehilangan cintaNya, cinta rasulNya, cinta kalamNya?

6. Penuh pengharapan: Cinta kadang-kadang mengharap kembali di balas. Benar-benar diharap kembali di balas. Tapi, adakah cinta kita benar-benar penuh pengharapan? Ikhlaskan kita dalam mengharapkan balasan? Sekhusyuk mana kita ketika "dating" dengan Rabb dalam solat? Sejujur mana kita ketika berdoa memohon hajat? Sekuat mana kita untuk bangun malam bertahajjud di atas sehelai sejadah semata-mata untuk bercinta denganNya? Benar-benar berharapkah kita?

7. Mentaatinya: Adakah cinta kita membuatkan kita benar-benar taat akan perintahNya? Adakah kita benar-benar taat akan sunnahnya? Adakah kita benar-benar taat akan kandungan kalamNya? Adakah kita benar-benar taat akan risalah yang kita perjuangkan? Atau kita ambil apa yang kita nak lakukan, kita tinggalkan apa yang kita tak mahu lakukan. Kita ingin mengajak ummat ke arah kebaikan, tetapi kita tetap juga ada sisa-sisa kejahatan. Kita kata manusia tiada yang sempurna. Betul. Tapi, apa yang boleh ditinggalkan, tinggalkan. Matlamat kita kan ustaziyatul alam...

Jangan kita menjadi pejuang agama yang mempersendakan agama...




Nota kaki: Entry adalah untuk ditujukan untuk diri penulis. Mujahadah untuk sebuah wasilah- ijazah kadang-kadang terlupa akan mujadahah untuk risalah. Buatkan jiwa terasa kosong. Mahukan pengisian. Tazkiyatul Nafs. Moga terus kuat! Terus tsabat ya ukht... Tak sabar menanti 18 November 2010. Mahu cepat-cepat mengakhiri mujahadah atas wasilah, kerana mujahadah risalah benar-benar dirindui. Tapi, adakah ini sebenar-benar rindu?

Aidil Adha kali ini...
Mari belajar bercinta dan berkorban...


Hadith di bawah dipetik dari blog seorang sahabat... Jazakillah khayran kathira atas peringatan ya Ukht...

Dari Tsauban dari Nabi saw bersabda:
"Sesungguhnya aku mengenali segolongan manusia dari umatku yang akan datang pada hari Kiamat dengan kebaikan sebesar gunung Tihamah yang putih lalu Allah menjadikannya debu-debu yang berterbangan. "

“Wahai Rasulullah ! Ceritakanlah keadaan mereka kepada kami supaya kami tidak jadi seperti mereka dalam keadaan kami tidak mengetahui.

"Mereka merupakan saudara-saudara kami dari bangsa kamu sendiri, mengerjakan ibadah di malam hari seperti kamu juga, TETAPI mereka adalah golongan yang apabila bersendirian mereka terjebak melakukan perbuatan-perbuatan yang diharamkan..(bila mendapat peluang melakukannya di belakang manusia)."

Hadith Riwayat Ibnu Majah no.4245, Sahih Al-Albani.

0 Response to "Benar-benar cinta"