Pengembara


4 Mac 2011
Baitul Barokah

Dah sebulan lebih menahan diri daripada menulis. Atas sebab tersendiri.

Semalam baru berpeluang untuk kemaskan meja study. Dan bertemu dengan cik diary yang dah 2 tahun dilupakan. Terdetik hati untuk membaca. Terjumpa catatan 17 Februari 2009, selepas 4 hari menjejakkan kaki di Bumi yang basah dengan tarbiyyahNya, Adelaide. Tersenyum saya dengan apa yang ditulis. Dah bertemu dengan apa yang dicari, bibit-bibit perkenalan dengan yang dicintai, rupanya bermula dari hari pertama di sini.


Berkenalan dengan yang dicintai

Satu saat terindah yang tak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Saat untuk muraja'ah- menilai kembali kehidupan sebelum ini. Melihat ke masa silam yang kelam. Alhamdulillah, bertemu denganNya dan saya jatuh cinta denganNya. Indah sebuah perjalanan kehidupan yang diatur Ilahi.


Jiwa-jiwa baru

Saya suka memerhati. Memerhati jiwa-jiwa baru yang menjejakkan kaki ke sini. Dengan pelbagai watak baru, dengan pelbagai cerita baru, dengan pelbagai semangat baru. Yang tetap menyentuh hati. Paling suka apabila bertemu dengan jiwa yang mengingatkan kepada diri sendiri.

Sekarang, perjalanan mereka pula yang bermula. Kisah-kisah baru pasti akan terlakar. Moga bertambah subur Bumi yang basah, moga bertambah mantap iman yang mula bercambah. Moga berkesempatan mencari cinta yang sempurna. Amin.

.................................................................................................

Sebuah cerita yang sama. Tapi memberi impak yang berbeza. Bila dibaca dengan nada yang berbeza, dan dari sudut hati yang berbeza.

Seorang penggunting rambut bertanya kepada seorang Muslim.

"Bagaimana kamu meyakini adanya Allah sedangkan kamu tidak pernah melihatNya. Jika Allah itu benar-benar ada dan berkuasa, kenapa di sana sini ada manusia kelaparan, manusia saling bermusuhan, dan peperangan rancak dilancarkan?"

Muslim itu tersenyum sambil berkata, "Bagaimana jika aku mengatakan bahawa di dunia ini tiada penggunting rambut."

Penggunting rambut itu terkejut. "Kenapa engkau kata begitu?" Muslim itu menjawab, "kerana di luar sana aku lihat ramai yang kusut masai, tidak terurus rambutnya. Ramai juga yang berambut panjang."

Penggunting rambut tersebut cepat-cepat membantah,"Kamu salah. Aku kan penggunting rambut. Keadaan mereka sebegitu bukan kerana tiada penggunting rambut. Itu adalah kerana mereka yang tidak datang kepadaku untuk dirapikan."

Maka muslim itu tersenyum, "Begitulah umpamanya. Bukan Allah itu tiada tetapi manusia itu tidak pergi kepada Allah, tidak meminta pertolongan dari Allah, tidak mendekatkan diri kepada Allah, tidak mengamalkan apa yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Allah larang. Bukan Allah tiada tetapi manusia yang tidak mendekati Allah." Penggunting rambut itu pun terus terdiam.


Nota kaki: Bila setiap pagi bangun dengan kesakitan, moga makin dekat aku denganNya. Muhasabah cinta. Sebagai penghapus titik-titik hitam yang silam. Amin.

Hari ini kubimbangi Jika terakhir hidup Adakah lagi Subuh esok untukku bernafas


2 Response to "Pengembara"

  1. nurr says:
    March 6, 2011 at 3:13 PM

    smga Allah sent memberikn kita nurrNya :)

    Sent sujud kepadaNya..

  2. Nurul Fakhriah Ramli says:
    March 14, 2011 at 6:08 AM

    Amin... =)