Rindu Siri 3: Hadiah Dari Hati

Pembuka entry 2011. Nak kongsikan playlist. Ibarat penceritaan perjalanan sebuah kehidupan. Bergelar seorang pelajar. Di University of Tarbiyyah...

2009

1. Layar keinsafan- Mestica

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Kusam malam menghampiri
Ku tewas di lautan...

Tuhan...
Layarkan ku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu Ya Tuhan

Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan
...

Berikanlahku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi...


2. Jalanku Pulang- UNIC

Tundukku malu di depanMu
Kerna ku insan berdosa
Ku adukan sesalanku
Apakah akan Kau terima

Kesunyian ini sedarkan diriku yang lena
Tinggalkan semalam yang nanah
Lantas meratap hina kan ku pada sempurnaMu
Terpautku tak berpaling

Bersyukur pada rahmatMu Tuhan
Kau temukan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
Buatku melepaskan dahaga


3. Jalan Pulang- Syifa & Saujana

Di sepertiga malam
Terimbau kisah lama
Di sudut mata hati
Terlintas segala

Noda-noda yang lalu
Bagai laut tak bertepi
Takut mencengkam diri
Di mana jalan kembali

Cintaku padaMu
Walau jauh tersimpang terkandas
Tetap ku mencari...

Ya Allah Ya Tuhanku
Bagaimana harus ku tebus dosa-dosaku
Tak sanggup aku menjadi daun kering ditiup angin
Di padang mahsyarMu
oh Tuhan..


4. Setelah Ku di Paling

Hampir aku hanyut kerana rindu
Pada harta yang pasti reput dan lenyap di sini
Hampir aku lupa pada yang kekal
Kejahilan menyelubungi jiwaku

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milikMu

Yang hanya ku idam di dalam pandanganMu
Bersama mereka terdahulu

Sungguh aku cari cahaya itu
Untuk menyuluh kelam ini
Setelah ku dipaling
Sungguh aku hina menagih secebis
KeampunanMu setelah aku malu...

Sebaiknya manusia Kau ciptakan
Hinanya angkara diri sendiri
Sedegup jantung terleka dibuai arus dunia
Selangkah Kau menghampiri kehancuran...


5. Keimanan- Shaffix

Andai matahari di tangan kananku
Takkan mampu merubah yakinku
Terpatri dan takkan terbeli
Dalam lubuk hati

Bilakah rembulan di tangan kiriku
Takkan sanggup mengganti imanku
Jiwa dan raga ini apapun adanya

Andaikan seribu siksaan
Terus melambai-lambaikan derita yang mendalam
Seujung rambut pun aku takkan bimbang
Jalan ini yang ku tempuh

Bilakah ajalkan menjelang
Jemput rindu-rindu syahid yang penuh kenikmatan
Cintaku hanya untukMu
Tetapkan muslim ku selalu...


(Penutup 2009 membawa ke tahun baru... Harapan baru... Dalam langkahan baru... Dalam pencarian menuju Yang Maha Esa)


2010


1. Langkah Tercipta- UNIC

Semalam aku kelukaan
Kecewa kehampaan
Mencalar ketabahan
Mimpi yang sering ku harapkan
Menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian

Allah...
Ingin ku hentikan
Langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam
Lemah daya
Haruskan aku mengalah
Namun jiwaku berbisik
Inilah dugaan

Dan langkah ku kini terbuka
Pada hikmah dugaan
Uji keimanan
Dan dilontarkanNya ujian
Di luar kekuatan setiap diri insan

Allah...
Pimpinlah diriku
'tuk bangkit semula
Meneruskan langkah
Perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan
Agar mimpi jadi nyata...


2. Andaiku di SisiMu

Aku lah insan yang sejuta dosa
Tiada mengenal erti kesalahan
Berkali-kali terus masih terulang segala kesilapan
Meski ku tahu pedihnya

Masihku di sini
Terantai nubari
Detik nadi bagaikan terhenti
Andai aku di sisi rahmatMu
Berhakkah ku ulang masa lalu


3. Ya Allah- Wali Band

Ya Allah
Jangan Kau coba aku
Melebihi batas dan sanggupku
Ya Allah
Bila memang Kau coba
Aku pun percaya Kau sayang padaku...


4. Mimpi yang Indah- Mestica

Telahku lalui jalan berduri
Sejuta harapan terusku pertahankan
Bukan mudah menggapai bintang
Bersilih dugaan mendatang

Di sebalik kepayahan
Di situlah kekuatan
Tekad hati azimat di perjalanan
Mengejar impian

Pabila laluan seakan sukar
Bagai tak terdaya untuk terus bertahan
Namun kasihMu menyedarkan
Aku tak pernah sendirian...

Tinggi langit mimpi ini
Takku ragu untuk membuktikan
Indah bintang yang terang bukan khayalan
Tetapi kenyataan

Akan kau saksikan kesulitan ini
Pasti berganti kebahagiaan...

Telah pun kau dengar kisahku ini
Pernahkah kau cuba untuk mengerti...



Tahun 2011 membuka tirai... Masih dalam pencarian kisah baru... Babak apa yang bakal di lakonkan... Skrip mana yang bakal dituturkan... Episod mana yang akan dipertontonkan... Untuk tahun ke-3 pembelajaran di University of Tarbiyyah... Bekalan ke destinasi yang dituju...


Di Atas Satu Cinta

Jejak-jejak langkahku bagaikan lembaran waktu
Apakah ku masih bisa terus melangkah
Serpihan hidupku kan ku bangun
Di atas satu cinta

Subhanallah...
Aku mencintaiNya...
Subhanallah...
Aku menyayangiNYa...
Dari ufuk timur hingga ke barat
Selalu di hatiku...


p.s: ini playlist saya... Perjalanan kehidupan saya... Mungkin anda juga telah atau akan melalui perjalanan yang sama. Sebuah kisah perjalanan kehidupan yang dituntun Yang Maha Pencipta...

0 Response to "Rindu Siri 3: Hadiah Dari Hati"