Rindu Siri 2: Lafaz Selamat Tinggal Belum Terucap


"Aku mengharapkan satu hari yang indah, tetapi Allah berikan aku guruh dan hujan... Aku mencari-cari ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah mahu menghadiahkan aku pelangi yang cantik"

Kata-kata yang sering dibaca, didengar, diperkata, kala manusia ditaut keresahan, kelemahan, kesedihan, kegagalan.

Lama berfikir. Kenapa kita selalu mencari-cari apakah hikmah disebalik setiap ujian. Mencari-cari apa pengakhiran setiap cubaan. Mencari-cari kurniaanNya selepas diuji. (Kenapa aku? em... mungkin sebab Allah sayang aku. Bila Allah nak bagi ni? em... mungkin Allah nak bagi yang terbaik kot untuk aku, sebab tu lambat. Kenapa susah sangat ujian ni? em... mungkin sebab Allah nak suruh aku jadi lagi kuat... etcetera) Sedar atau tak, terkadang hati bagai mempersoal bait-bait catatan takdir oleh dakwat pena yang telah kering. Manusia... manusia...

Manusia ni betul-betul hamba yang lemah kan? Hamba yang selalu mengharapkan sesuatu daripada pemiliknya setiap kali selesai menjalani tugasan. Tapi, kitakan hanya di taraf hamba. Layak kah terlalu meminta-minta? Layakkah untuk terlalu mendesak? Layakkah untuk rasa tak puas hati? (Eh, Tuhan dah bagi sebuah kehidupan pun dah cukup baik tau. Banyak songeh pulak- Ni kalau nak menjawab persoalan-persoalan ni dengan bahasa mudah) =)

Dalam mehnah Illahi... Didikan langsung dari Illahi... Tak usahla terlalu bertanya, adakah akan dikurniakan pelangi? Bila pelangi nak keluar? Kat mana akan nampak? Kita selalu terlupa kan. Bahawa hujan itulah adalah rahmat Allah. Rahmat ujian.

Mind set- Bestnya Allah pilih aku! Allah peringatkan aku. Allah sedang tegur aku. Allah perkuatkan aku. Allah sayang aku. Allah tak lupakan aku. Allah tak nak aku leka dan alpa. Allah nak bersihkan dosa-dosa aku... and the list just goes on... non-stop!

Bayangkan kalau hari-hari yang dilalui sentiasa di bawah sinaran matahari... Tanpa ada setitispun curahan air dari langit Illahi... Sejauh mana hati akan digetar dengan kekuasaan Tuhan? Sejauh mana hati akan sentiasa bersyukur dengan nikmat Tuhan? Hidup yang terlalu diulit kesenangan, hidup yang terlalu diulit kegembiraan, hidup yang terlalu diulit keseronokkan... Tak mustahil, tapi susah. Manisnya bila Allah yang bantu kita untuk ingat kepadaNya.

p.s: hati yang retak itu selalunya akan lebih lunak dan ampuh. Dan lebih mudah untuk akrab dan dekat kepada Sang Pencipta.

Nota kaki:

Entry kali ni, membawa kepada dua kata-kata. Membawa saya kepada dua sahabat tercinta. Jika ingin damaikan jiwa dengan mehnahNya, saya akan ingat pada kalian berdua.

1. Keredhaan
2. Pergantungan semata-mata kepada Allah

2010 yang hampir melabuhkan tirai. 2011 yang bakal menjelma. Bagai sudah terasa cabarannya. Tanpa kalian berdua di sisi, masih belum terjangkau di minda bagaimana untuk membawa pedang perjuangan yang sedang diasah. Bukan tiada sahabat yang lain. Tidak. Sahabat di jalan ni takkan pernah tiada. Tapi sejujur-jujurnya, dalam 23 tahun kehidupan kurniaan Illahi, kalian berdualah orang yang paling banyak bahunya dipinjam. Tatkala saya ingin melepaskan keresahan, tatkala saya ingin melepaskan kerinduan, tatkala saya ingin melepaskan kesedihan. Seumur hidup, tak pernah menangis sebanyak mana saya menangis bersama kalian. Dan saya tahu, kalian pun tahu kan?

Bukan tak mahu pulang bersama, cuma hasrat di hati yang sudah berbeza. Dan Allah bagi apa yang kita benar-benar nak, kan? Babak yang dipanjangkan buat seketika. Walaupun cuma sebentar, insyaAllah sudah cukup. Terlalu sayang... dan kalian tahu... saya masih tak sanggup untuk melepaskan. Adelaide yang benar-benar mengajar erti cinta sebenar. Adelaide yang benar-benar merubah hidup seorang insan yang dulunya tiada tempat yang utuh untuk berpaut. Adelaide yang benar-benar basah... dan kalian tahu, kan? Namun Malaysia tetap akan menjadi tempat pengakhiran untuk menyemai benih.

Sendiri?


5/12/2010- Adelaide airport.

Terima kasih kerana menghantar di airport. Kepada yang lain, bi idznillah kita akan bertemu lagi tahun depan. Kepada kalian berdua, pada pagi itu, saya sematkan dalam diri. Takkan mahu menangis lagi di depan kalian. Cukuplah. Biar senyuman yang kalian sematkan untuk pertemuan terakhir kita di Adelaide. Tapi.... inikan saya. Dan kalian pasti benar-benar tahu. Titisan itu dengan perasaan yang bercampur. Sedih dan gembira. Sedih kehilangan kalian di Adelaide. Namun, gembira buat kalian yang akan memasuki laut. Moga mampu membersihkan noda-noda yang mencemar. InsyaAllah, akan bersama kalian kembali dalam beberapa bulan lagi.

Khas buat Circle of Eight

Manisnya ikatan yang tercipta. Manisnya pertautan ukhuwwah yang menemukan kita. Kalian pasti tahu, tapi saya tetap mahu memberitahu...

Benar-benar sayang kalian... fillah!

Kita yang takkan pernah terpisah. Selagi menyembah Tuhan yang satu. Selagi mengikuti sunnah Rasulullah. Selagi memegang risalah yang sama. Hati-hati ini kan sentiasa bersama. Pasti kita kan bertemu suatu hari nanti. Dalam liku perjuangan fisabilillah.

"Sesungguhnya Engkau tahu, bahwa hati ini telah berpadu, berhimpun dalam naungan cintaMu, bertemu dalam ketaatan, bersatu dalam perjuangan, menegakkan syariat dalam kehidupan, Kuatkanlah ikatannya, kekalkanlah cintanya, tunjukilah jalan-jalannya, terangilah dengan cahayamu, yang tiada pernah padam, Ya Rabbi bimbinglah kami....."



1. MMS
2. NFS
3. SKMS
4. SA
5. NSS
6. NBN
7. SNM
8. NFR



Circle of Eight... Moga terus tsabat ya akhawati...


Nota hati: Damaikan hatiku dengan ketentuanMu

0 Response to "Rindu Siri 2: Lafaz Selamat Tinggal Belum Terucap"