Catatan Takdir


4/12/2010, 5.33 pm- North Terrace, Adelaide.

Traffic light King William Street.

Seorang hamba Allah. Allah kurniakan kekurangan. Jalannya tempang. Namun dia gah berjalan. Menghadapi pandangan mata manusia. Menghadapi pandangan mata dunia. Tapi, adakah hidayah miliknya? Saya tertanya.

29/11/2010, Caltex Campbelltown.

"Why are you wearing this? Is it because of your custom?" Tanya kakak cashier sambil tunjukkan kepada tudung yang saya pakai. Pandangannya penuh tanda tanya dan minat.

"No, it's my religion." Saya jawab sambil tersenyum.

Dan perbualan pendek bermula. Seadanya. Namun, bibirnya tak habis-habis menyatakan "it's beautiful". Pada tudung yang saya pakai.

May 2010, dalam bas dalam perjalanan balik ke Evandale selepas habis kerja di Chemist Warehouse Torrensville.

"What do you think about the weather? Isn't it too cold? You know, there will be a time in future when God will make this world so nice to live in. Not too cold, not too hot. Just nice." Ungkapan yang keluar dari bibir nenek yang duduk di sebelah saya dalam bas.

Bila diteruskan perbualan, rupa-rupanya dia adalah "pendakwah" Kristian. Yang telah mengkristiankan dua rakyat Malaysia. Chinese. Sekarang tinggal di Church somewhere in Adelaide. Tak pasti.

Antara suratan atau kebetulan yang sepatutnya dah tercatat di catatanNya.

Soalan yang sentiasa bermain-main di fikiran saya. Jika diberi peluang sekali lagi, mungkin jawapannya akan sedikit berlainan. Tapi takdir Ilahi, diberikan peluang itu di kala tarbiyah baru menapak.

"So, what is your religion?"
I say, "Islam"
"Is it because of your parents? Or is it because of your country?"
I say, "Yes, i've been born as a muslim AND i'm practising it. On my on will."

Nenek terdiam. Mungkin jawapan saya masih tak cukup mantap. Untuk diri sendiri.


.:. Allah berikan peluang. Sebagai duta-duta kecil Islam. Ketika berada di negara bukan Islam. Namun, sebanyak mana kita bersedia memegang tanggungjawab yang sejak lahir kita telah diamanahkan dengannya.


4 Disember 2010

Entry kali ni, bukan nak bercakap tentang dakwah. Betul, itu antara selingan. Tapi, nak merungkaikan maksud yang tersirat di sebalik 3 cerita tadi.

Cerita takdir.

Saya selalu mendengar orang kata, hidup kadang-kala adalah permainan takdir. Betul ke takdir mempermainkan kita? Atau sebenarnya kita yang memandang serong pada keindahan takdir ketetapan Ilahi.

Takdir Allah pada setiap manusia. Ada yang Allah kurniakan banyak kelebihan, namun ada juga yang Allah kurangkan kurniaNya pada sesetengah individu. Kurnia yang saya maksudkan di sini adalah kurnia yang boleh diukur daripada kacamata manusia. Kekayaan, kecantikkan, kedudukan, etc. Itu yang manusia nampak. Tapi pada setiap kekurangan, rupanya Allah nak bagi kurnia yang jauh lebih besar yang hanya boleh diukur pada neraca akhirat.

Tentang takdir, hanya dua benda yang saya nak catatkan. Kesyukuran dan keredhaan.

Syukur atas segala nikmat yang Allah dah takdirkan untuk kita. Sama ada banyak atau kurang. Cerita pertama. Syukur, Allah berikan kesempurnaan pada kita untuk menjalani hidup di atas Bumi Illahi. Cukup sifat, cukup anggota. Kesyukuran tertinggi adalah syukur atas takdir yang telah Allah catatkan untuk kita mendapat hidayah yang hanya milikNya. Tapi, sebanyak mana kita menghargai takdir ini? Tepuk dada sendiri, tanya iman di hati.

Dan redha. Redha atas nikmat yang kita harapkan dan Allah kurniakan. Dan redha jua atas setiap pengharapan yang hanya tersingkap sebagai doa. Dan tidak dibumikan Allah. Mungkin bukan di sini.

Tentang takdir...

Kita ada banyak permintaan. Kita ada banyak pengharapan. Pertama, bila kita memerhati sekeliling. Mahu menjadi seperti mereka. Allah permudahkan jalan, Allah hulurkan pertolongan, Allah berikan kekuatan.

Kedua, bila langkahan dah bermula, permintaan kita bertambah. Mahu menjadi hebat seperti mereka. Allah berikan pertautan hati, Allah bina dzatiyyah diri, Allah didik kematangan tarbawi.

Sekarang, kita nampak marhalah yang dituju. Namun, jiwa bagai makin tamak. Inginkan semuanya dalam satu masa. Sedangkan perjalanan jejak langkah yang bermula belum mencecah usia satu tahun pun lagi. Benar-benar masih anak kecil yang bertatih.



Betul, tak salah untuk percepatkan langkah. Namun salah jika mempertikaikan takdir. Takkan mampu mempercepatkan apa yang dilambatkan, dan takkan sesekali mampu melambatkan apa yang dipercepatkan.

Seorang muslimah...

Yang mencari-cari medan perjuangannya. Ada takdir yang akan menuntun perjalanan.

Sama ada Allah tetapkan kita berjuang untuk senario seperti kedua dan ketiga. Menjadi duta kecil Islam. Menjadi pemangkin kejayaan ummah. Menerusi jalan dakwah pada tahap pembinaan individu muslim, yang benar-benar memahami fikrah.

Ataupun, mujahidah yang membentuk keluarga muslim. Melahirkan jiwa-jiwa untuk berjihad di medan dakwah. Asas kepada penerusan langkahan maratib amal yang seterusnya.

Takdir mana yang Allah tetapkan untuk kita? Kekuatan mana yang Allah berikan kepada kita? Medan mana yang lebih memerlukan kita? Doa mana yang Allah auladkan untuk kita?

Semua dah tercatat di Luh Mahfuz.

Tetaplah redha dengan setiap takdirNya. Sesungguhnya itu benar-benar adalah kekuatan.

Sekarang, menanti skrip seterusnya dalam babak lakonan takdir ketentuan Ilahi.

2010 yang penuh pentarbiyyahan. Yang Allah tahu tarbiyyah mana yang lebih kita perlukan.

Sesungguhnya,
Kelemahan itu akan menguatkan...
Kegagalan itu akan menguatkan...
Kesedihan itu akan menguatkan...
Kegundahan itu akan menguatkan...

2010 bakal tinggal sejarah. Sejarah yang pasti akhirnya akan menguatkan hati.

Nota kaki: Esok akan pulang ke Malaysia, bersihkan hati, bersihkan jiwa. Mungkin saatnya untuk melupakan apa yang menghalang jejak ke hadapan. Dalam jangka masa 3 bulan. Walaupun kita rasa itu yang terbaik, mungkin Allah mahu gantikannya dengan yang lebih baik.

0 Response to "Catatan Takdir"