Bercinta?


Salam...

11.57 malam

Tarikh 10.10.10 hampir melabuhkan tirainya. Tarikh yang kadang-kadang jadi "rebutan" buat sesetengah pihak. Kalau tanya saya, tarikh ni saya nantikan ke? Emm... mungkin tak. =)




Dengan cinta...
Kenal Penciptanya...
Dengan cinta...
Kenal Rasulnya...
Kerana cinta...
Kenal saudaranya...





Lagu yang asyik terngiang-ngiang je kat telinga sehari dua ni sepanjang otak berfikir tentang"nya". Macam mana nak mulakan. Masa adalah rawatan. Tapi sesungguhnya, saya tak punya masa yang lebih lama untuk menunggu. Jadi, nak tak nak, teruskan jugak.

Ops... Ayat kat atas ni, mungkin boleh buat sesetengah orang "salah faham". Jadi, kena jelaskan la ni.

Sebut pasal cinta. Teringat post "Langit Illahi". Bercinta tak sama dengan couple. Hmm... Sangat berat hati untuk tulis entry yang bersangkutan dengan hati dan perasaan ni. Tapi.... Di "ketuk" lagi. Oleh Da'iyah. Masa dah makin suntuk. Jadi, ni adalah langkahan pertama. Pernah buat entry yang lebih kurang sama, tapi entry yang "dahulu" saya katakan buat yang sedang "couple" mungkin tak patut teruskan baca entry tu. Tapi, kali ni... Buat teman... Mintak tolong habiskan pembacaan. Moga Allah berikan kekuatan untuk itu. Ini sekadar perkongsian. Dari diri yang penuh kedhaifan. Dari hati yang benar-benar sayang.


Couple.

Tau kan couple tu salah. Bukan hanya sekadar salah. Tak pernah sesekali dihalalkan pun. Baik. Teruskan please.


Cinta.

Cinta adalah kekuatan. Satu perasaan halus yang mampu menuntun hati melakukan apa sahaja untuk membuktikan itulah cinta.

Bak bicara Ayatul Husna:

CINTA adalah KEKUATAN yang mampu
mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah malang jadi untung,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah setan jadi nabi,
mengubah iblis jadi malaikat,
mengubah sakit jadi sehat,
mengubah kikir jadi dermawan,
mengubah kandang jadi taman,
mengubah penjara jadi istana,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah CINTA...

Tak dapat tidak. Cinta itu terlalu indah. Perasaan yang sangat halus yang mampu menggetarkan jiwa-jiwa yang hanyut dengannya. Tapi, cinta tak sama dengan couple.

Di Adelaide...
Saya bercinta. Tapi, bukan sekali-kali couple. Dan inilah cinta terindah. Cinta ukhuwwah fillah. Cinta usrah. Cinta tarbiyyah. Cinta dakwah. Cinta Ilah.

Tapi, percaya atau tidak, cinta Adelaide... Ada persamaan dengan couple. Jom check sama-sama!


Kalau nak list semua... sangat banyak kot. Tak kan habis... Tapi...

Ni pun, kalau nak listkan... Ermm... tak terdayo den. Dah dekat pukul 1. Tido2... =)

Jangan sesekali bantah kalau saya katakan setiap dari kita tahu couple tu salah. Tak pernah sesekali dibenarkan pun dalam Islam. Kadang-kadang, saya sendiri sedih bila pernah teringat "gelagat" couple-couple ni. Di Malaysia, tersangat dasyat! Percaya la... Dalam komuter, Midvalley, Sogo, Times Square, Sunway, SACC Mall, Plaza Alam Sentral etc. Familiar ke dengan tempat-tempat ni? Tapi, zaman tu saya sendiri pun "jahil". Pemerhatian sekadar pemerhatian kosong.

Tak dinafikan. Kat Adelaide pun tak pernah terkecuali. Cuma cinta Adelaide yang saya dapat terlalu indah untuk dibandingkan dengan cinta yang "mereka" rasa.

Entry kali ni, sebenarnya ditujukan buat teman...

Teman...
Saya kenal siapa kamu...
Dan kamu pasti kenal siapa saya...
Siapa saya yang "dulu"...
Tapi, saya nak kamu lihat saya yang "sekarang"...
Masih bukan contoh terbaik...
Qudwah hasanah sangat jauh...
Dan bukan insan yang terbaik pun untuk katakan ini pada kalian...

Tapi...
Cuma nak menyatakan, tolong hentikan. Benar-benar sayang kalian. Benar-benar sayang. Dan kerana perasaan sayang ini, saya suruh hentikan. Tolong hentikan. Jika perlukan kekuatan. Saya di sini. Dan Dia sentiasa di sisi. Pasti.

Berat... Betul. Setuju. Tapi, lagi berat kesakitan azab Ilahi yang takkan mampu kita tanggung di akhirat nanti. Dalam hidup ni, dah terlalu lama tak sedar akan cinta Illahi yang tak pernah-pernah putus. Lebih 20 tahun. Kini, cintaNya pasti sedikit sebanyak dah menyentuh hati kalian kan. Kerana kita mulakan di sini bersama-sama. Dan pasti mendapat fikrah ini dengan kadar yang sama. Cuma antara faktor yang menghalang untuk melangkah ke tangga seterusnya... ini...


Bercinta hingga ke syurga.

Dengan couple? Definite NO NO! Jangan pernah sesekali fikir tentang kenyataan ni! Syurga tu terlalu indah untuk digapai dengan mudah! Terlalu indah!

"Kitorang bukan saje-saje couple. Dah memang merancang nak kahwin pun". Persoalannya, bila? Kalau tarikh yang ditunggu 2,3 tahun lagi... Emmm... Mungkin yang terbaik, hentikan. Percaya la. Kalau memang dia ditetapkan untukmu, pengakhirannya tetap untukmu. Takkan ada sesiapa yang mampu menghalang. Bagi yang dah tetapkan tarikh, dan yang dah bertunang, ingat lah. Tu bukan sesekali tiket untuk menghalalkan pergaulan. Alhamdulillah, dah sampai ke step seterusnya. Jadi, lagi sweet kalau langsung tak berhubung sehinggalah ke "saat" itu kecuali ada keperluan tertentu. Tapi masih perlukan kehadiran orang lain. Buat apa la nak jumpa, calling2 kalau dah memang nak kahwin. Tunggu je la satu lafaz yang menghalalkan segalanya.

Sama ada "isytihar" couple atau tak, kamu sendiri yang tahu level "pergaulan" tu. Tapi, apa-apa pun, pergaulan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim tu tak pernah dibenarkan. Dan tak pernah wujud term "pergaulan dibatasi syarak"! TAK PERNAH!




Allah berfirman... Jangan DEKATI zina. Zina saya umpamakan sebagai nucleus. Dan jalan-jalan menuju nucleus tu adalah electron. DEKATI tu salah satu jalannya adalah couple. Jangan sesekali activate pun electron tu. Jalan sesekali! Kerana kita sendiri tahu pengakhirannya kan.








Dan tidaklah pantas bagi laki-laki yang mukmin dan perempuan yang mukmin, apabila Allah dan RasulNya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada pilihan (yang lain) bagi mereka tentang urusan mereka. Barang siapa mendurhakai Allah dan RasulNya, maka sungguh, dia telah tersesat, dengan kesesatan yang nyata.
(Al-Ahzab: 36)


Perkahwinan.

Dulu... bila sebut pasal kahwin, yang saya faham... itu adalah penyatuan dua hati. Sekarang, maksud perkahwinan sangat lain. Bukan hanya sekadar penyatuan hati. Definasi yang sangat besar... Untuk membina Baitul Muslim.


Faham. Semua orang ada rasa "itu". Suatu perasaan fitrah. Yang memerlukan mujahadah untuk mengawalnya. Sabarlah... Dengan sabar yang indah. Buat akhawat, tunggulah ke"hadir"an dia yang telah ditulis di Lauh Mahfuz untukmu. Kalau bukan di dunia, "dia" akan menanti kita di akhirat nanti. Sebuah penantian cinta yang abadi...


Cinta yang halal.

Hanya selepas satu lafaz yang indah. Lafaz ijab dan qabul. Yang menghalalkan segalanya. Yang mendapat doa dari para malaikat. Yang mendapat keredhaan daripada sang Pencipta. Cinta selepas perkahwinan...


Buat teman...
Benar... Ini adalah untuk kalian... Apa diharap kegembiraan, keseronokkan cinta duniawi... Yang masih belum halal... Jika itu menjadikan kita sedang meniti titian ke neraka Yang Maha Kuasa.
Ini peringatan buat kamu, dan diri saya terutamanya.


Sabar yang indah.

Buat akhawat... Sekarang, asyik terbaca post pasal perigi cari timba (em... ke terbalik... hehe..) Memang tak salah. Tak pernah salah. Cuma, saya sendiri agak kurang bersetuju. Pendapat diri sendiri. Sebabnya, dah tiada ke rijal yang benar-benar berani, yang siap, yang faham fikrah, yang faham kehendak Baitul Muslim tu sendiri. Pasti ada! Pasti ada di mana-mana. Percaya dengan janjiNya. Jadi, cuma persiapkan diri sendiri. Kerana masa itu pasti tiba. Cuma lambat atau cepat...


..................................................................................................................

Wahai zaujku,
Aku mengerti kau sedang menungguku,
Aku mengerti kau merinduiku,
Namun segalanya kau tundukkan kerna kau tidak mengenal siapa aku.

Aku tau kau sedang berjuang,
Kau sedang lelah berdakwah,
Ke sana sini dengan pelbagai program dakwah,
Sehingga kadang kala kau merasa lemah.

Namun sabarlah,
Aku sedang menunggumu,
Aku juga sedang letih seperti kamu,
Kerana setianya padaku,
Aku menolak untuk terlibat dengan mana-mana aktiviti yang mengundang maksiat hati,
Aku menolak bicara dan pelawaan mana-mana yang bukan mahramku,
Kerana perasaanku telah aku simpankan untukmu,
Walaupun aku tidak tahu siapakah kamu.

Zaujku,
Persiapkanlah dirimu dengan ilmu,
Kerna, aku mendambakan seorang zauj yang mampu mendidikku dan anak-anak kita nanti, Bukan paras rupa semata-mata.

Didiklah aku agar sentiasa tegar dalam mujahadahmu.



10.10.10
Teringat entry sahabat. Apa yang dijadikan kenangan untuk tarikh ni? Kenangan saya sangat manis. Ditarbiyyah dengan alam penciptaan Rabb. Morialta Conservation Park. Jazakunnallah khayran kathira atas ukhuwwah.

"Akak, nape akak ceria sangat hari ni?" Tersenyum saya dengan pertanyaan adik usrah tersayang... "Haih~~ Nanti kalau akak serius kan, S (bukan nama sebenar) takut pulak"... =)

Adik...
Sesungguhnya senyuman ini satu kekuatan...
Kekuatan kepada jiwa yang keresahan...
Kekuatan kepada jiwa yang kekalutan...
Kekuatan kepada jiwa yang kebimbangan...
Kerana jalan ini benar-benar menuntut pengorbanan...

Sahabat kata saya tak matang,
Asyik tersenyum, tergelak...
Bukan tak nak serius...
Mahukan ia bertempat...

Dan biarlah senyuman ini hanya buat kalian...
Sahabati fillah...

Tamat...
2.49 pagi.

0 Response to "Bercinta?"