Demi Masa

Dear fwens,

Pada waktu sekarang... mata saya amat2 la terasa beratnya. Melihat sahabat tidur dibalut dengan sleeping bag tu bagai menarik diri untuk join sekali. Tapi, saya tekad kan diri untuk habiskan jugak dengar lecture audio untuk Women's health ni. Tapi rasanya dah tak mampu teruskan, jadi langkah berhenti di tengah2 jalan.

Teringat pertanyaan sahabat. Ada assignment Ethics Position Paper yang due date nya adalah esok. Pukul 5 petang. Soalan yang ditanya. " Nape Fakhi nak cepat2 siapkan." Em.. kalau ikutkan, esok masih ada waktu. Saya cuma jawab, sebab dah malas dah nak layan assignment ni. Banyak lagi benda lain kene buat. Minggu depan ada test lagi. Jadi, dah tak nak kisah dah. Lepas dah siap turnitin, terus submit.

Terngiang2 perbualan tadi sejenak. Bagai ada deja vu yang terdetik di hati. Kat mana saya pernah terdengar percakapan yang hampir sama. Emm.. Semalam.. Seorang lagi hamba Allah kembali ke sisi Nya. Almarhum bapa kepada seorang sahabat yang bagi saya berjiwa kental. Al- Fatihah buat almarhum. Semoga di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman di sisiNya.

Apa kaitannya ini dengan perbualan tadi ek. Sebab teringat tazkirah yang disampaikan sahabat selepas bacaan yasin. Hadis yang tak dapat saya ingat setiap bibitnya. Tapi, apa yang dapat saya sematkan dalam diri, apabila kita di siang hari, jangan menunggu mengharapkan datangnya petang. Dan apabila kita di petang hari, jangan menunggu mengharapkan datangnya siang. Dengan kata lain, jangan tangguhkan setiap pekerjaan yang terbentang. Cuba untuk siapkan secepat yang mungkin. Sebab kita takkan tahu apa yang akan terjadi setiap saat selepas ni.

Bila terkenang kan sikap diri, saya agak tersentak dengan hadis tu. Pendek, tapi cukup bermakna. Saya memang orang yang suka menangguh-nangguhkan kerja. Alasan yang diberikan buat diri, kerana tak cukup masa. Terlalu banyak hal yang ingin diuruskan. Tapi, hakikat sebenar, banyak masa yang dibuang dengan benda yang cuma untuk menghiburkan diri. Patutkah?

........................................................................................................................................................................

Isnin depan ada MCQ test. Ada 8 tajuk yang perlu di habiskan dalam masa tambah tolak 4 hari sebab hujung minggu ni ada tanggungjawab yang ingin dilaksanakan. Saya tak nak menolak tanggungjawab ni dengan harapan dapat melatih diri untuk betul2 menggunakan masa sebaik mungkin. InsyaAllah.. kali ni, mulakan dengan niat yang baik.. Moga perjalanan yang mengharapkan kejayaan dunia ni selari dengan kelajuan diri mengejar kejayaan akhirat. Amin.

2 Response to "Demi Masa"

  1. miashaf says:
    February 23, 2010 at 9:26 AM

    Fakhi... Ethics masuk MCQ ke?

  2. Nurul Fakhriah Ramli says:
    February 23, 2010 at 12:35 PM

    ooo..xla shafnah..sume bab len msuk smpai sleep disorder. tp tolak ethics la..drug info yg msuk..