Monolog

Time: 3.09 am

Dear fwens,

Yang baik adalah untuk yang terbaik
Yang penuh titik noda tak mungkin layak untuk yang terbaik
Diri ingin berhenti mencoret
Namun tangan tetap bergerak
Kerana tiada tempat lain sebaik ini

Senyum lah walaupun diri terluka
Senyum lah walau diri dihina
Senyum lah walau diri diperlekehkah
Senyum lah walau diri berdarah

Supaya tiada orang sedar dirimu berkecil hati
Dirimu kesedihan
Dirimu keseorangan
Dirimu kehilangan harapan

Kuharapkan sahabat yang memahami
Untuk aku mampu luahkan kata hati
Namun diri belum yakin akan mampu berbicara
Menceritakan cerita hati
Yang sentiasa di pendam dalam diri

Kerana mulut mereka sangat berbisa
Berbicara tanpa sedar akan bahayanya
Bagai duri tajam menyusuk ke hati

Tapi diri tak mampu membalas
Hanya senyuman yang dihulur
Moga melindungi hati yang mula terkoyak lagi
Cukup lah mereka berkata-kata
Jika bicara itu sentiasa membunuhku

Diri mula berhenti melangkah
Bukan tak yakin akan janjiNya
Tapi sakit itu sedang menyerang dari semua sudut
Di semua titik pengharapan, ketabahan
Yang sedang dibina

Betul...
Diri belum kuat
Belum cukup kental
Di asak mereka, mereka dan mereka sampai ke sudut mati
Melangkah ke depan, tak layak
Diri bukan sesuci itu
Menoleh ke belakang
Takut akan gelombang hitam itu
Melihat ke sisi
Yang ada hanya tohmahan..indah dunia semata

Biarlah diri di situ
Hanya mampu di situ
Aku tak kan mahu melangkah lagi
Kerana diri sudah kehilangan tenaga

Biarlah air mata yang menemani diri
Di kala berseorangan
Biarlah cermin itu yang menjadi saksi
Diri yang lemah
Biarlah titik shower itu menjadi pelindung
Gugur bersama-sama
Biarlah quilt menjadi bumbung
Menutup bersama-sama kesedihan hati

Ya Allah
Bukan aku tak mahu meminta
Bukan aku tak mahu berharap
Cuma aku malu
Pelbagai keinginan yang tak selari dengan kebaikan

Aku pasrah
Diri tak mampu ke depan lagi
Aku pasrah
Diri tak mahu bermimpi lagi
Aku pasrah
Diri tak bisa di caci lagi

Segala-gala telah ditetapkan
Termasuk kekurangan itukah?
Termasuk kekhilafan itukah?
Termasuk ..... itukah?

Kalau ya
Cukup lah di sini
Tak kan ku minta ia lagi dihamparan ungu itu
Tak kan ku idam lagi sebelum tidur malam ku

Mungkin lebih baik diri hanya membiarkan
Melihat takdir yang telah tertulis
Menunggu mereka berbicara sampai saat untuk berhenti
Memerhati kebaikan yang Kau tetapkan untuk mereka
Bukan untukku
Takkan jadi milikku
Selamanya

Biarlah senyuman menutup segalanya
Cerita hati
Yang takkan pernah difahami

0 Response to "Monolog"