Pergantungan hanya kepadaNya

date: 17/10/09
time: 6.42 pm

dear fwens,

huu....badan terasa amat penat. Baru bangun tido. huhu.. Jarang betul saya tido petang. Tapi hari ni dah tak larat. Ingat nak tido lepas maghrib nanti, tapi tadi lepas je solat asar, terus off. Betul la kata-kata sahabat kat Adelaide ni. Bila siang makin panjang, makin cepat penat. Orrr saya je kot. Sebab semalam tido lambat. Pukul 2 pagi. Tapi buat hal yang langsung tak bermanfaat. Memedihkan mata, hati dan telinga. Gelagat yang di gambarkan terhadap anak-anak muda kat Malaysia yang betul2 buatkan saya rasa betapa kritikalnya tahap akhlak anak bangsa saya sendiri. Memang la berlakon. Nak tunjukkan realiti sebenar. Tapi agak2 la. Ni macam dah lebih sangat je. Hang Tuah kata takkan Melayu hilang di dunia. Tapi apa yang saya lihat semalam, langsung takde ciri-ciri Melayu pun. Paling teruk, ISLAM lagi jauh. A'ah. Baru perasan. Tak de langsung tunjuk orang solat dalam cerita semalam. APAKAH??!!!

hmm...dua cerita yang amat bertentangan dengan citer yang saya tengok beberapa jam sebelumnya. Kun Fayakun. Subhanallah. Tu la kot yang dinamakan "Halawatul Iman". Manisnya. Teringat pulak maksud nama seorang sahabat. Pergantungan sepenuhnya hanya kepada Allah. Ya Allah. Hebatnya iman si bapak, si penjual cermin. Betapa walau sesusah mana pun, tak pernah putus asa. Sentiasa berikhtiar untuk cari sumber rezeki yang halal, sentiasa berdoa memohon pertolongan dari Allah. Dan walaupun dah takde duit langsung nak makan esoknya untuk keluarga dia, tetap jugak dia tak harapkan pinjaman daripada orang lain, sebab percaya esok pasti akan ada rezeki untuknya. Alhamdulillah, tiba2 ada orang nak beli cermin tu. Tapi takdir Allah. Ada pulak budak2 sekolah ni gaduh, baling bola kot. Terkena kat cermin tu. Pecah!!!!! MasyaAllah. Kalau saya yang kat tempat bapak tu pun, memang la saya naik marah. huhu...;) Geram betul.. huhu... Tapi tu la kan. Ujian Allah kat hambaNya yang betul2 di sayangi. Hamba tu adalah manusia yang betul2 lemah. Buat kan diri berprasangka buruk kat Allah. Tapi Allah tu Maha Bijaksana. Mungkin dia tak bagi rezeki kat situ. Alhamdulillah, anak dia pulak yang dapat rezeki. huu..sangat laaaa sweet. Paling respek kat isteri dia. Tingginya kesabaran dia. Kalau saya, ermm..tak sampai lagi tahap tu kot. Huu..Tengok dia makan lebihan nasi dalam periuk tu, teringat pulak kat umah. Kadang-kadang ada jugak yang tak habis, membazir. huhu..last2 bagi ayam makan. Tapi, kalau x, ayam nak makan apa?? huhu...kucing2 plak???utih? itam?? adik2?? ermm..hehe..

Ermm...walaupun ni citer jer, tapi pesanan yang nak ditunjukkan tu, buatkan saya reflek balik apa yang terjadi kat diri sendiri 2 minggu lepas.

8 Oktober 2009. Sehari sebelum test Pharmacology. Apa yang anda akan buat. Bila terima satu berita yang akan merubah hidup anda sepenuhnya. Apa yang anda akan buat bila berita yang diterima sehari sebelum test buatkan anda menangis sepanjang perjalanan balik umah. Bila banyak sangat menangis sampaikan mata anda sangat sakit, pedih dan anda nak study untuk test esok. Bila anda study tapi tak masuk2 dan anda pegi tido. Bila anda masuk exam hall, tapi sume yang dibaca dulu stuck, tak nak kuar, bercampur aduk ditambah dengan orang depan anda yang mengganggu konsentrasi anda nak jawab soalan, sampaikan 1 soalan tu kene baca beberapa kali baru dapat apa yang dia nak. Bila anda terasa cam nak hantar paper test tu kosong jer. Apa yang anda buat.

errmm.. Tu sebenarnya soalan untuk diri saya sendiri. Bila semuanya dah lepas, tiba2 saya terpikir balik apa yang berlaku 2 hari tu. Macam tak redha kan. Nauzubillah, tak salahkan Allah. Tak baik berprasangka buruk kat Allah. Sebab setiap perkara akan ada hikmah di sebaliknya. Tapi saya takut. Takut sakit. Takut apa yang akan jadi kat masa depan nanti kalau betullah berita ni. Ma, Abah. Time tu betul2 nak balik umah. Sebab sorang2, diri tak cukup kuat. Tapi abah kata, ingat kat Allah. Ujian Dia. Mesti ada sebab kan. Kan ke setiap kesusahan tu kafarah dosa. Terhadap setiap kesalahan dulu yang mungkin dengan ibadah yang sedia ada ni masih tak cukup nak tampung dosa2 yang lepas. Hanya Dia yang Maha Mengetahui.

Teringat kata2 Ustazah Nur Bahiyah. Allah tu Maha Penyayang. UjianNya hanya ditimpa terhadap hambaNya yang mampu menghadapinya. Hadis Nabi sendiri yang cakap, kalau Allah sayang orang tu, Allah akan uji dia. Harap2 betullah Allah sayang saya. Walaupun banyak kali buat salah kat Dia, Allah tu kan Maha Pengampun. Ustazah cakap jugak, ada tiga kebaikan ditimpa musibah ni:
1) Allah nak angkat darjat orang2 yang beriman disisi Allah.
2) Allah nak gandakan pahala.
3) Allah nak ampunkan dosa kita.

Amin. Harap2 inilah hikmah di sebalik apa yang berlaku ni. Walaupun diri ni masih jahat kan... (*~*)

Kisah Nabi Ayub a.s.- Nabi Ayub menikmati kemewahan, kesenangan selama 80 tahun lamanya. Tapi ibadah Nabi Ayub tetap jugak hebat. Nak tunjukkan tanda kesyukurannya dengan nikmat yang Allah bagi. Tapi bila Nabi Ayub ditimpa dugaan selama tujuh tahun, berpenyakit, anak2 nya meninggal, jatuh miskin, tetap jugak ibadahnya tak kurang walau sikit sekalipun. Betapa hebatnya iman yang Nabi Ayub ada kan. Indahnya penderitaan tu...Indahnya kesabaran tu...

2 hari lepas, result Pharmacology dah kuar. Awal tu, cuak jugak nak tengok. Tak nak tengok pun. Sebab ingat memang dah konfem dapat negative mark. Paling2 pun ada la 1,2/20. Tapi bila e-mail tu terbukak...errmmm...aik...tengok sekali lagi. Cam tak caya jer. Jadi baca la betul2 ayat penuh e-mail tu. Alhamdulillah. Syukur yang amat sangat. Walaupun tak sebaik markah test 1 hari tu, tapi tetap jugak ok untuk saya yang tak dapat study malam tu, dengan kepala yang sarat dengan pikirkan benda lain. Betul2 syukur.

Walaupun dah di takdirkan benda ni jadi, tapi saya masih lagi syukur. Sebab selain tu, masih jugak banyak rezeki lain yang Allah bagi. Ma, Abah, Abg yo, Kak Da, Ana, Kak Han, Raeisha, Rumah kat Terengganu pun ok. Tak de la susah. Duit pun tak pernah kurang. Alhamdulillah. Study pun ok. Syukur.

Jadi, bila semua nya dah tersurat, saya kene start belajar sabar, redha dan berprasangka baik kat Allah kan. Sebab mesti ada manisnya hal yang tersirat yang saya tak tahu kan. Amin.. Kepada sesiapa yang terbaca entry nih, kalau la ada kan. hehe...hargai la setiap nikmat yang Allah bagi sekarang ni. Setiap nikmat tu walaupun serba kekurangan. Sebab kalau tak syukur dengan nikmat tu, bila Allah dah tarik balik, baru la macam batu terhentak kat kepala. Baru sedar. Tapi kadang2 kesedaran tu datang lambat. Paling penting, syukur la dengan nikmat kesihatan tubuh badan semua anggota. Sebab bila Allah dah tarik balik, hanya redha dan sabar yang mampu menenangkan diri. Hanya pergantungan kepada Dia semata-mata. Entah apa yang saya takutkan. Kalau takutkan sakit, para mujahidin kat Palestin tu jauh lebih sakit dari apa yang saya rasa. Kalau kematian, semua orang akan meninggal kan. Kembali kepada Nya. Sebuah janji yang Maha Agung. Moga diri ini sabar. Mesti kuat!!!
..........................................................................................................................................................................

p.s: maaf tak dapat kongsikan cerita yang lagi best, happy untuk setiap entry. Perjalanan hidup setiap orang tak sama. Ada yang hidup dalam keadaan yang senang. Jadi kene syukur. Ada yang hidup dalam keadaan susah. Jadi kene sabar. Tapi ni la jalan yang saya pilih untuk kembali kepadaNya. Bila berada di atas, kita lihat orang yang lebih atas dari kita supaya kita sentiasa merendah diri, tak sombong. Tapi bila berada kat bawah, kita tengok orang yang lebih bawah dari kita, supaya terbit perasaan syukur dari dalam diri.

(erm...tak reti la tulis puisi2 nih...jadi sume entry adalah citer semata2 dan jugak luahan diri. Kan ke nama blog ni hadiah dari hati...;)


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu


2 Response to "Pergantungan hanya kepadaNya"

  1. hajar Says:
    October 19, 2009 at 1:06 PM

    salam...fakhriah ade yg tak kene ke...nape kite rase ade yg tak kene ngan kasihatan fakhi nie pas bace entry nie..huhuhuhu....i know something goes wrong...tp alhmdlh test pharmaco fakhi cm ok kan...huhuhu kite pyer teruk giler...tp tu la kan bersyukur la ngan ape yg dpt sbb dh usaha...huhuhu.....test ap pon teruk huhuhuhu...nk giv up jek rase.....tp takpe la cube lg huhuhuhu.....

    fakhi kalu sudi kongsi citer la k..huhuhuhu...

    k la selamat stdy....

  2. Nurul Fakhriah Ramli says:
    October 20, 2009 at 10:35 AM

    salamu alaik...
    huhu..hajar rase camtu ek...erm..ye kot..haha.. tp tak nak la cite detail.. biar la rahsia.. ;) cume doakan la kite sihat2 slalu ek..betol3.. kne slalu syukur ngan ape je yang kita dpt..bnyak or sket..kte nye AP pun xok jgk..tapi xpe..exam final nti kene buat leklok..amin.. moga kita sme2 b'jye yerk..chayok!! (^~^)