Alhamdulillah...

Date: 23/10/09
Time: 10.36 pm

Dear fwens,

Berakhir jugak akhirnya 3 tests berturut2 tuh...huhu..yang akhir- mcbt.. huhu..semalam buat pertama kali nya kat sini saya stay up sampai pukul 4 pagi, tido, bangun solat subuh, ingat nak sambung study tapi tak larat jadi tido balik, bangun balik pukul 7.30 pagi. Siap2, test pukul 9. Ambik masa 45 minit. Dah habis test, hantar paper, balik umah sebab ingat nak sambung tido sebab tido 2 jam je kan. Tapi mata tak nak lelap. Penat pejam mata je. Last2 pukul 1, pegi dapur masak sebab hari ni ada daurah kat umah Kak Kay. Jadi, masak la awal kan sebab malam ni mesti dah tak larat. Huhu..2.45 petang, cepat2 gerak bawak kete pegi Uni. Tapi....kat daurah dah makan. Jadi lauk tu tak terusik la. Simpan esok..haih~~~

Hehe..nape ek saya citer apa yang saya buat sepanjang hari ni.. Huu..ada kisah di sebaliknya yang nak saya share kat sahabat semua. Nape test kali ni saya nak stay up sampai pukul 4 tu ek. Kalau nak kata sebab prepare tak cukup, sebelum ni pun tak de la saya fully prepared nak jawab test. Tapi paling lambat pun, kalau esoknya ada test, pukul 1 mesti dah panjat katil dah. Tapi kali ni lain sikit. Nape ek..huu.. lepas dapat je result test sebelum ni, AP dengan Pharmacology, macam sedih sikit la sebab menurun kan kalau nak banding dengan test pertama. Saya dalam hati ni kata tak pe la. Sebab masa tu pun terganggu dengan masalah kan. Jadi, tak dapat nak fokus sangat kat study. Jadi, tinggal mcbt je satu lagi. Sekarang ni hati pun dah tenang, sebab insyaAllah, saya dah redha dengan ketetapanNya. Test 1 mcbt ari tu tak de la ok sangat. Jadi saya fikir, test kali ni, MESTI kene buat sebaik yang mungkin.

Saya selalu fikir, orang Melayu ni tak kan dapat tanding kehebatan bangsa lain. Cina, orang putih, mampu ke nak jadi sehebat diorang. Tapi sebenarnya, diorang tu betul2 hebat ke? Atau sebab diorang berusaha? Tiba2 teringat kata2 ni. Islam tu kan hebat!! Saya nak jadi orang hebat! Jadi saya kene berusaha dengan hebat! Bila dah berusaha sebaik mungkin, saya kene mintak kat Allah, doa dengan hebat. Pastu time dah test, saya baca soalan betul2 sebab saya nak bagi jawapan yang hebat. Lepas dah hantar paper, saya kena la tawakal kat kuasa Allah yang Maha Hebat... tol tak.. ;)

Tadi, pegi kelas petang tu, sorang sahabat bagitau la. Result mcbt dah kuar. Dalam hati ni ada cuaknya tapi kali ni masa jawab test tadi, saya agak yakin la sebab dah baca kan. Ada la tinggal 1 soalan sebab tak sure sangat. Kalau jawab takut kena potong markah. Sayang. Pastu, habis daurah tadi, dah khidmat diri semua, saya bukak la MyUnisa punye page. Cuak. Nampak sender: Michael Ward. Fuh...Bismillah.. emmm.. (^~^) Alhamdulillah... syukur sangat2..

Bila tengok je result tu, terdetik kat hati, tak sia2 seminggu ni apa yang saya dah buat, dan tak sia2 jugak saya stay up malam tadi. Walaupun tido 2 jam je, alhamdulillah, mungkin dengan pertolonganNya, saya dapat jawab dengan tenang dan urusan di permudahkan. Saya kongsikan cerita ni bukan nya bermaksud pape. Cuma nak kongsikan kat sahabat2, sungguh. Kalau kita betul2 berusaha untuk dapatkan sesuatu, insyaAllah pertolonganNya akan tiba kalau apa yang kita buat tu adalah di jalanNya. Tapi, saya tak nafikan jugak, mungkin kali ni ditakdirkan rezeki saya. Kadang2 walaupun kita dah berusaha sebaik mungkin, kalau bukan rezeki kita, mungkin apa yang kita dapat tak seperti yang kita harapkan. Tapi, kita tengok pulak dari sudut lain. Mungkin Allah nak uji tahap kesabaran kita.

Dan di antara manusia ada sebahagian yang berkata, "Kami beriman kepada Allah," tetapi apabila dia disakiti (kerana dia beriman) kepada Allah, dia menganggap cubaan manusia itu sebagai siksaan Allah. Dan jika datang pertolongan dari Tuhanmu, nescaya mereka akan berkata, " Sesungguhnya kami bersama kamu." Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada di dalam dada semua manusia?
(Al- Ankabut: 10)

Moga kita tak tergolong di kelompok manusia yang diceritakan dalam ayat di atas. Em..kepada sahabat yang mungkin kurang bernasib baik dalam test kali ni, bersabar la. Jangan putus asa lagi ek. Mungkin rezeki Allah nanti datang masa final exam? Wallahu 'alam. Kita tak tau kan. Jadi yang penting sekarang ni, berusaha betul2. InsyaAllah, Dia akan permudah kan segala urusan. Saya pun dah kena mula siap sedia untuk final exam. Tak nak last minute lagi. Tak nak kena repeat lagi. Sekali tu dah lebih dari cukup. InsyaAllah, tak terlambat lagi. Dua minggu lagi ada counselling test pulak. Jadi kena buat sebaik mungkin. Chayok!!

Em.. Tapi satu je saya tak suka dengan diri sendiri. Bila asyik sibuk nak kejar kejayaan dunia ni, kadang2 menggugat jugak bekalan yang nak di bawa ke hari kemudian. Bila solat tu pun, kadang2 terdetik dalam hati "em..lepas ni nak baca yang mana pulak". Astaghfirullah... mudahnya syaitan tu nak menggoda kita kan. Kita pun kadang2 mudahnya ikut telunjuk si bertanduk dua tu walaupun dah tahu benda tu salah. Em... Jahatnya saya kat Allah sebab tak betul2 jaga pertemuan denganNya, tapi betullah bahawa Allah tu Maha Penyayang. Dia tetap jugak tolong kita bila kita dalam kesusahan. Moga lepas ni, saya dapat jaga hubungan denganNya secara lebih baik. Semata2 ingin menjadi seorang hamba yang bersyukur.
.........................................................................................................................................................................

Okeh, tutup citer pasal test. Nak cite pulak pasal placement saya. Ni yang asalnya.




Div GP - Port Broughton - Mid North Division (9th August - 3rd September)
Chemist Warehouse - Torrensville (19th April - 14th May)

huhu..ni tempat yang Dr March tetapkan. Chemist warehaus Torrensville ok la. Dekat dengan umah. Tapi, Port Broughton? Tak pernah dengar pun. Search- Google. emmm..Haaa???? Mak aih!! JAUH!!! rural area kot!!! Waaaa!!! tak mo!!! huk3...

Jadi, apa lagi. Cepat2 e-mail Dr March. Bagi la alasan, I'm a Muslim. So, it'll be very difficult for me to get halal food. Haha.. apekah punya alasan. Apa salahnya jadi vegetarian sebulan kan. E-mail tu hantar hari Jumaat. Tapi, tak de balasan pun. Tak glamour. Isnin- tak de. Selasa- Zero. Dah cuak. Last2 hantar e-mail kedua. Petang tu cek... huhu..

Hi Nurul,

Sorry I did receive your email – I have had some other things to attend to.

I’ll rearrange your placement and let you know – at this stage another email will come out from me this week with some new offers.

Geoff March BPharm PhD
Lecturer in Pharmacy Practice and Placement Co-ordinator
..........................................................................................................

Yey!!! ;)

Pastu hari ni dapat e-mail lagi.

Hi Nurul,

This is to confirm that you have been withdrawn from the January placement for the MidNorth division of General Practice/Pt Broughton pharmacy placement. Ill allocate you a replacement placement at a later stage.

Geoff March BPharm PhD

Lecturer in Pharmacy Practice and Placement Co-ordinator


Alhamdulillah. Tak yah pegi tempat jauh. Tapi, bila baca balik e-mail ni...JANUARY???!! haha...kiranya kalau saya tak tukar placement site, saya kena pegi January nye rotation la ek..huhu..alhamdulillah. nasib baik tak jadi..

Jadi, sekarang ni, kena menunggu dengan sabar je la. Harap2 ok tempatnya. Kalau bukan kat city pun tak pe. Asalkan boleh pegi dengan bas kan. Amin ..


hehe...ni makanan brunch tadi. Meggi ayam + telur + Full Cream Devondale Milk. Yummy!! breakfast tak sempat kan. Jadi sampai umah, dah tak larat, masak megi cincai jer...;)

0 Response to "Alhamdulillah..."