Satu Titik Perubahan

Ramadhan tiba lagi. Madrasah Tarbiyyah. Mengingatkan kepada banyak perkara. Kata kunci: perubahan.

Ramadhan selalu dikaitkan dengan tazkiyatun nafs- penyucian jiwa. Bagaimana nak menyucikan jiwa? Dengan menjadikan apa sahaja yang buruk kepada yang elok, yang kurang baik, kepada yang lebih baik. Masih dengan kata kunci: perubahan.

Jadi betullah, Ramadhan itu satu titik perubahan.


Mengimbau kenangan silam... Bulan Ramadhan inilah hati disentuh dengan satu kata-kata yang cukup terkesan di jiwa.

"Berapa lama lagi kita asyik nak jaga hati orang lain, sedangkan selama ni hati Allah tak pernah pun kita terfikir nak jaga"
(Sahabat fillah, dalam kereta, ~Henley Beach Road, ~11 pagi, 14 September 2009)

Kata-kata yang ringkas, tapi terkandung seribu satu makna.

Mungkin ada di antara kita pernah terdetik di hati,

"emm.. aku tak cukup baik ni"
"baiknya budak tu, bukan macam aku"
"tak boleh macam ni, salah ni"

Terkadang kita tahu apa yang kita ada sekarang, apa yang kita lakukan sekarang, tak sesuai dengan kehendak fitrah naluri sendiri. Fitrah manusia yang senang dengan kebaikan. Kita tahu itu salah. Kita tak tenang bila melakukannya. Cuma selalunya kita tiada kekuatan untuk menolak. Kita tiada kekuatan untuk berubah. Kenapa?

1. Sebab orang lain pun buat macam tu jugak.
2. Sebab nanti orang lain pandang pelik.
3. Sebab takut disisihkan.
4. Sebab takut hangat-hangat tahi ayam.
5. Sebab nanti orang akan mengungkit-ngungkit.
6. Sebab aku tahu aku ni tak layak.
7. Sebab aku ni bukannya baik sangat pun.
8.
9.
10....

Dan alasan yang berterusan. Berpanjangan. Akhirnya kita statik. Tak bergerak. Naluri berkehendak, akal yang menolak.

1. Tak apa lah, tunggu dulu.
2. Tak apa lah, ni pun dah cukup ok.
3. Tak apa lah, nanti bila dah bersedia, baru aku berubah.

Manusia yang terlupa, tak sedar. Tak sedar sebenarnya pertanyaan-pertanyaan yang bermain-main di hati tu sebenarnya adalah ketukan daripada Allah untuk kita melihat kembali kehidupan diri-sendiri. Muhasabah diri-sendiri. Menilai diri-sendiri. Cukup tenangkah kita dengan kehidupan sekarang? Benar-benar gembirakah kita dengan keseronokkan dunia?


Tapi, sampai bila? Sampai bila kita nak menerima kata-kata akal sedangkan kata hati kita tolak jauh-jauh. Walaupun terkadang terasa nak menyambut apa yang dikata oleh hati, tapi kita letakkan "barrier" di situ. Hanya kerana tak sanggup nak lepaskan kegembiraan dunia yang kita tahu hanya bersifat sementara.

"Dalam dunia ni ada banyak benda yang kita tahu, tapi sebenarnya ada lagi banyak benda yang kita tak tahu. Tapi, apa yang kita tahu menyebabkan kita tak nak tahu apa yang kita tak tahu, sebab kita takut apa yang kita tak tahu akan mengubah apa yang kita tahu." (DRZ, 2010)

Ketakutan yang tak bertempat. Ketakutan untuk mengetahui rahmat Allah. Ketakutan untuk merasai kasih sayang Allah. Ketakutan untuk berada dekat dengan Allah.

Sayangnya. Ketukan demi ketukan yang Allah letakkan di hati. Selama mana kita nak tinggalkan ia terbiar? Jangan sampai satu hari nanti, Allah uji kita dengan menghilangkan ketukan-ketukan kasih sayangNya. Dan di saat itu, kita sentiasa bahagia berbuat dosa.

Ramadhan adalah bulan kekuatan yang Allah hadiahkan buat hambaNya yang mahukan penyucian jiwa. Kali ini cubalah untuk menyambut huluran hidayah Ilahi, biar kita sendiri merasai indahnya nikmat ma'iyatullah (sentiasa merasa dekat dengan Allah).

Perubahan- Kekuatannya adalah dengan membuang semua pandangan manusia yang hanya berpangkat hamba, membuang segala alasan yang bermain-main di kepala, menyambut huluran kata-kata yang sentiasa mengetuk di jiwa. Kerana hati adalah sebaik-baik penilai.


Moga Ramadhan kali ini menjadi satu titik perubahan buat kita bersama. Amin.

Jangan takut untuk berubah. Kerana rahmat Allah itu Maha Luas
"Maka ingatlah kepadaku, dan akupun akan ingat kepadamu..." (Al-Baqarah:152)

p.s: Sesetengah orang berkejar-kejar untuk melakukan persediaan untuk menyambut kedatangan sebuah "event" dunia. Walaupun masih di bulan Ramadhan yang mulia. Dengan beralasan waktu yang tinggal cukup singkat. Tapi, pernah tak kita terfikir, sebanyak mana persediaan kita untuk bertandang ke "event" akhirat yang dijanjikan Tuhan pasti tiba. Yang kita tak dapat menolak jemputan untuk menghadirkan diri. Siapa yang mampu berkata dengan yakin "takpe, esok masih ada untuk aku bersedia," sedangkan satu saat selepas habis ayat ini dibaca, belum tentu kita masih punya masa.

Pesanan yang lebih dekat dengan yang mencoret pena.

0 Response to "Satu Titik Perubahan"